Jakým slovům se vyhnout, když chcete, aby váš písemný projev měl úroveň?
Jsem
Jistě, „já jsem student“ je úplně v pořádku. Ovšem, nesmí následovat další větou „Jsem v pátém ročníku. Jsem zběhlý v programování. Jsem dobrý v připravování palačinek s marmeládou…“ umíte si to představit.
Jsemnahrazujte tak často, jak můžete. Věta se téměř vždy dá přeformulovat. Použijte fantazii… nebo slovník.
Nějak (nějaký, nějaká, nějaké)
„Moje práce traktoristy má i nějaké výhody“
Jaké výhody? Nikdo nechce nějaké výhody, které senějak někdy stanou.
Zmíněná práce traktoristy by mohla mít třeba neoddiskutovatelné výhody. I v případě, že vlastně nemáte tušení, jaké výhody daná skutečnost má, věta nepopiratelně vypadá lépe (ne tak nějak lépe, prostě lépe).
Obecně platí, že cokoli píšete, je dobré zůstat konkrétní.
Velmi
Velmi a velice jsou zrádné. Vůbec o nich totiž nevíte. Cpete je jako vatu mezi informace
a znehodnocujete třeba stylisticky obratný text.
Nemusíte být totiž velmi potěšeni, stačí, když jste potěšeni. Není třeba se velice těšit na další setkání, stačí, že se těšíte.
Chcete-li přece jen přidat na intenzitě, hodí se třeba nad očekávání.
Případně úplně změňte přívlastek. Velmi dobře – výborně. Velmi krásný – nádherný. Velmi tmavý – temný. Vyhrajte si.
Bude-li se váš text lépe číst, příjemce jej pravděpodobně dočte do konce.
Který
slovu který se nevyhnete. Vůbec to nevadí, ale stejně jako se slovem jsem si dávejte pozor na míru. Obdobou, kterou můžete použít, je tu neoblíbené jenž, jež nikdo neumí pořádně skloňovat.
Jestli chcete posunout svůj projev o stupínek výš, ale jenž vám dělá trochu problém (čemuž absolutně rozumím), je možné využít například Internetovou jazykovou příručku.
Když
S když je to podobné jako s který. Nahradit se dá často už dnes zapomínaným a moc pěkně znějícím -li.
Když chcete – Chcete -li. Vidíte ten rozdíl?
Pokud chcete začít souvětí například: „Když jsem tam šla, byl tam modrý pes…“ a slov když už máte v textu hodně, zkuste vety rozpojit. „šla jsem tam a potkala modrého psa“.
Každopádně vám přejeme, aby vaše texty vždy trefily přesně do černého a pomohou vám kdekoli, kde je použijete.